Csak úgy, mint Európa nagy részében, az osztrák-magyar határmenti régiókban is problémát jelent az Ipar 4.0 területén jelentkező szakképzett munkaerőhiány, melyet az egyre növekvő szakmai kompetencia-követelmények okoznak. Innovatív, határon átnyúló intézkedésekre van szükség ahhoz, hogy a képzett munkavállalók migrációjának következményei mérséklődjenek a programrégióban.
Az információs és kommunikációs technológiák a gazdaság kulcsfontosságú területei, hiszen a digitalizálás képes arra, hogy megállítsa az ipar és a képzett munkaerő kivándorlását.
A DigiUp 4.0 projekt átfogó célja a fiatalok (12-24 évesek) figyelmének felkeltése a szakképzés fontossága iránt; megfelelő tanfolyamokkal felkészíteni őket a munkaerőpiacra. Emellett a szakképzés imázsának javítása, a jövőbeni hiányszakmák azonosítása, illetve a határon átnyúló tapasztalatcsere megkönnyítése a fő fókusz. A partnerség pályaorientációs tanácsadással és tréningekkel kívánja közelebb hozni az ipari szektort a fiatalokhoz, fejlesztve azok digitális kompetenciáit, ezáltal pedig csökkentve az Ipar 4.0 területén jelentkező szakemberhiányt.
A projekt innovatív kimenetei közé tartozik egy regionális tudásközpontok (Knowledge Hub) létrehozása. Valamint elkészült "A digitális alapkészségek oktatásának általános koncepciója" egy olyan, gyakorlat orientált tananyag, amely hatékonyan használható az iskolai oktatásban akár önállóan, akár más tantárgyakba integrálva is.
(A tananyagról bővebben: https://digiup-athu.eu/.../tananyag-a-digitalis.../)
A Digiup4.0 című projekt keretében megvalósult rendezvényeken cserhátis diákok is részt vettek:
2022 áprilisában pályaorientációs workshopokat rendeztünk elektronika/robotika, 3D nyomtatás/CNC, valamint kreatív fémipar területén. További pályaorientációs workshopok voltak 2022 novemberében virtuális valóság témában.
Diákjaink ezen kívül 24 órás képzéseken is részt vettek CNC technika valamint 3D tervezés és nyomtatás témában.
A projektzáró rendezvényén, amely az ELTE Savaria Műszaki Intézetében került megrendezésre, 13. évfolyamos gépész tanulóink is részt vehettek. A rendezvény külön színfoltja volt a gépészmérnökképzést kiszolgáló laborok bemutatása.
Tanulóink visszajelzéséi pozitívan voltak. Ez megerősített minket abban, hogy érdemes hasonló projektek megvalósításában gondolkodni.